Duurzame bedrijfsvoering
Image default
Ict

Google

Larry Page en Sergey Brin richten samen in 1996 het internetbedrijf Google op. In de tijd dat ze de internetgigant van tegenwoordig oprichtten studeerden beide nog aan de universiteit van Stanford. Hier hebben ze elkaar dan ook leren kennen. Het systeem achter de zoekmachine is tegenwoordig nog steeds een van de best bewaarde geheimen van de wereld, maar in deze tijd bedachten de twee het systeem PageRank, een tool waarmee het internet op een bepaalde manier geïndexeerd kon worden. Zo kon het toen al vrij grote internet worden afgezocht en ingedeeld op categorieën. De school waar ze op zaten steunden hen goed in de ontwikkeling van Google, ten eerste door de zoekmachine op dat moment te hosten, maar daarnaast ook door de leerlingen te beschermen, coachen en te begeleiden waar nodig. Een jaar later waren de 2 afgestudeerd en werd het tijd om op eigen benen te gaan staan. Het domein www.google.com werd aangeschaft, het bedrijf zou eerst Googol heten maar er was een spelfoutje gemaakt bij de administratie. Omdat het foutje wel in de smaak viel was besloten om het aan te houden. Er was toen ook nul komma nul financiën beschikbaar voor het net afgestudeerde duo en moesten de twee werken vanuit een garagebox van een goede vriend. Eind 99 trokken de internetcowboys richting het toen opkomende tech paradijs Silicon Valley. Inmiddels is het een van de grootste spelers van het internet. Meer dan 2000 mensen werken op het hoofdkantoor en men heeft naast Google nog een tal van Applicaties ontwikkeld en overgekocht. Google is eigenaar van onder andere Youtube, Google Glass, Google Drive, Gmail, Google Plus en nog veel meer. Een toppositie google staat bij relevante zoekwoorden dan ook garant voor veel verkeer. Er zijn 2 manieren om deze resultaten positief te beïnvloeden door middel van linkbuilding en zoekmachine optimalisatie (SEO). De tweede optie is door middel van het plaatsen van advertenties in Google (SEA). Dit gebeurt via het programma Adwords. In adwords adverteren is geen makkelijk taakje, er moet een logische structuur in je zoekwoorden zitten.

http://www.economy.nl/