Veel thuislaadstations in Nederland, te weinig op kantoor

Te weinig laadpalen op kantoor De elektrische auto is nog altijd aan een opmars bezig. Bijna dagelijks komt een automerk ...

Te weinig laadpalen op kantoor

De elektrische auto is nog altijd aan een opmars bezig. Bijna dagelijks komt een automerk met het nieuws over elektrisch rijden naar buiten. Het aantal een hybrides of volledig elektrische modellen dat op de markt komt is enorm. Voor de twijfelaars van elektrisch rijden is en blijft het laden alleen nog een puntje. Waar kun je opladen en hoe voorkom je dat je met een lege batterij komt te staan? Het aantal laadpalen en oplaadpiunten in Nederland neemt bijna dagelijks toe in Nederland. Maar toch is het nog niet overal even goed geregeld. Want of je als elektrische autorijder je auto op kunt laden is afhankelijk van regels en richtlijnen en verschilt zelfs per gemeente. In enkele woonwijken zijn al een aantal openbare laadpalen geplaatst, waardoor jij geen nieuwe aan kan vragen, en je soms de auto een paar honderd meter verderop (als er plaats is) kan laden. Optie is natuurlijk een laadpunt thuis, maar dan moet je wel over een eigen oprit beschikken.

Toch beschikt in Nederland al twee derde van de bezitters van een elektrische auto thuis over een laadpaal of wallbox om op te laden. Volgens de Smart Car Monitor komt dit neer op zo’n 80.000 thuislaadstations in Nederland. Een goed resultaat. Echter het aantal laadpalen op kantoor is nog ver onder het gewenste niveau. 

Veel thuislaadstations in Nederland, te weinig op kantoor

Marktaandeel thuislaadstations

Het onderzoek laat zien dat 66% van elektrische autobezitters thuis een eigen laadstation (laadpaal of wallbox) heeft. NewMotion heeft van al deze laadstations het grootste marktaandeel doordat ze bijna een derde van de laadpalen thuis verzorgen (30%). In de laadpalen voor thuis, maken de EVBox (17%) en Tesla (15%) de top 3 compleet. Gemiddeld bedragen de kosten voor het installeren van een laadstation aan huis ongeveer € 1.200. De totale investeringen die Nederlandse consumenten hebben gemaakt voor het installeren van deze laadstations komen daarmee op € 100 miljoen. Aangezien de roep van elektrische autorijders er al langer is om meer laadpalen op kantoor te plaatsen, zodat werknemers gemakkelijker op kantoor op kunnen laden. Is de vraag: Wat kost een laadpaal op kantoor?

Gemiddelde afstand tot laadpaal 

Gemiddeld is voor iedere elektrische autorijder die aan het onderzoek deel heeft genomen op 313 meter van hun huis een openbare laadplek. Het blijkt dat zo’n 62% van de bezitters van elektrische auto’s gebruik moet maken van een openbare laadpaal. Slechts de helft (50%) kan een laadpaal op het werk gebruiken en 25% laadt de auto op bij een tankstation.

Gemiddelde laadkosten

Gemiddeld betalen bezitters van elektrische auto’s € 924 per jaar aan laadkosten. Daaronder vallen zowel kosten voor het thuisladen, laden op het werk en het laden op openbare laadplekken. Dit komt jaarlijks neer op een totale omzet van bijna € 125 miljoen. 61% van deze laadkosten wordt door de werkgever betaald.

Over het onderzoek

De resultaten in dit persbericht komen uit de Smart Car Monitor van Multiscope, een grootschalig onderzoek naar de status en toekomst van elektrisch, connected, autonoom én gedeeld autorijden in Nederland.

https://laadpaalopkantoor.nl

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Zakelijk

Samenkomen in het hart van Nederland

Waarom utrecht werkt voor teams  Utrecht is centraal, compact en goed bereikbaar. Die combinatie maakt de stad ideaal voor bijeenkomsten met deelnemers uit alle windstreken.

Dienstverlening

Afscheid met aandacht in stad en wijk

Keuzes die passen bij het leven  Een crematie of uitvaart begint niet bij regels, maar bij de vraag wat recht doet aan iemands leven. Sommige

Bedrijven

Vrijheid en groei in de beveiliging

De beveiligingswereld is veelzijdig, mensgericht en constant in beweging. Steeds meer organisaties kiezen voor professionals die gastvrijheid combineren met daadkracht, en die soepel schakelen tussen

Bedrijven

Slimme beveiliging in de metropoolregio

Stadsdynamiek vraagt om lokale kennis  De metropoolregio is continu in beweging. Overdag vullen kantoren en winkels zich, ’s avonds nemen bewoners en hospitality het over, en in