Duurzame bedrijfsvoering
Image default
Mode en Kleding

Hoe Havaianas met samenwerkingen de wereld verovert

“Samenwerking is voor mij een liefdesrelatie”, zegt Eno Polo, Amerikaanse president van Alpagartas, het moederbedrijf van ’s werelds populairste flipflopmerk, Havaianas, over de laatste aflevering van de Innovators podcast van de Current Global.

Samenwerking is de kern van zowel het succes van het merk als het grote bereik ervan, maar om succesvol te zijn moeten ze authentiek blijven, legt hij uit. “Het moet tweerichtingsverkeer zijn. Ik denk dat er veel merken zijn die samenwerking afdwingen, ze betalen voor samenwerking. Maar als je betaalt voor het uitgaan met een meisje, noem ik dat geen liefdesrelatie. Ik heb liever dat het een natuurlijk gevoel is – ze vindt me leuk, ik vind haar leuk – en we gaan samen uit. Dat is wat ik noem een echte samenwerking, en dat zijn degenen die ik het meest succesvol vind.”

Havaianas schoot op het internationale toneel toen de Franse ontwerper Jean Paul Gaultier zijn modellen op de catwalks in New York en Parijs met de Havaianas slippers in 1999 accessoriseerde, waardoor ze meteen een object van verlangen werden. Wat volgde was een serie van modemerken die wilden samenwerken met het nu bekende merk, in de hoop wat van de kleur en frisheid te kunnen lenen die alleen een Braziliaans label op tafel kon brengen.

Vandaag de dag produceert Havaianas meer dan 250 miljoen paar per jaar, oftewel 10 paar per seconde, en is het de nummer één van Europa’s sandaalmerken.

Naast de ambitieuze uitbreidingsplannen over de hele wereld komt er een toenemende druk op het merk om de kwestie van duurzaamheid aan te pakken, die in het land van herkomst misschien nog in de kinderschoenen staat, maar elders gestaag een zakelijke noodzaak aan het worden is.

Voor Polo betekent het feit dat het bedrijf zijn retailvoetafdruk en het aantal kantoren in heel Europa en de VS opschaalt, dat er een groeiende interne druk is om duurzamer te worden. Het merk doet dit door zich te richten op het welzijn van de werknemers, maar wil ook de strijd voor duurzaamheid op de stranden waar zijn producten zo altijd aanwezig zijn, aanpakken en bezitten.

Tijdens dit gesprek praat Polo ook door de geschiedenis van het bedrijf, van de catering aan de Braziliaanse arbeidersklasse tot het raken van de stranden van Ibiza; het belang van het creëren van een winkelervaring die een glimlach op de voeten van de klant tovert; en waarom het creëren van zo’n eenvoudig product het merk leuk maakt om te blijven.